Najnowsze artykuły

Znaczenie pierścionków na palcach

Obrączki na palcach są symboliczne i mają dziś niewielkie znaczenie. Ale czy naprawdę znaczą to, co mówią? Czasami jedno spojrzenie na czyjeś...

Czytaj Więcej

Jak szybciej jeździć na rowerze bez treningu

Tytuł tego artykułu brzmi jak obietnica, że pomoże Ci schudnąć dziesięć kilogramów w miesiąc. Ale nie mam żadnej magii do zaoferowania, ale są to pewne wskazówki, które pomogą Ci jeździć na rowerze bardziej wydajnie i z mniejszym zmęczeniem. Te wskazówki pomogą Ci jeździć szybciej i więcej mil na godzinę.

Wyczyść układ napędowy

Zaczynamy od wyczyszczenia układu napędowego. Nie możemy oszczędzać cennych watów mocy, jeśli łańcuch lub zębatki są zapchane. Do czyszczenia łańcucha użyj szmatki i środka odtłuszczającego (np. płynu do czyszczenia cytrusów lub mniej przyjaznej dla środowiska benzyny). Nałóż olej do łańcucha (nie olej do frytek czy kosiarek, ale olej do łańcucha rowerowego) na każdą rolkę. Po kilku minutach wytrzyj jego nadmiar. Łańcuch powinien być nasmarowany od wewnątrz i wysuszony na zewnątrz.

Sprawdź ciśnienie w oponach

Zakres ciśnienia, przy którym opona powinna wytrzymać, jest podany na boku każdej opony. Zazwyczaj jest ono wyrażone w barach lub PSI. Możesz sprawdzić, czy opony zostały napompowane do właściwego ciśnienia za pomocą manometru lub pompki z manometrem. Im wyższe ciśnienie należy napompować opony, tym cięższy będzie Twój bagaż. Im więcej ważysz Ty i Twój bagaż, tym większe ciśnienie powinieneś dopompować. Wyższe ciśnienie w oponach oznacza mniejszy opór toczenia asfaltu, ale mniejszy komfort jazdy.

Sprawdź, czy jest coś, co Cię powstrzymuje

Jeśli masz problemy z prowadzeniem roweru, nawet jeśli nie jedziesz pod silny wiatr, sprawdź, czy klocki hamulcowe nie ocierają się o obręcz lub tarczę hamulcową. Upewnij się, że piasty kół obracają się płynnie, a korba i pedały działają płynnie. Każdy opór powodujący niepotrzebne tarcie będzie Cię spowalniał.

Zmień opony

Jeśli Twój rower jest w dobrym stanie, możesz przejść do następnego kroku. Szeroka opona z agresywnym bieżnikiem będzie powodować znacznie większe opory toczenia. Jeśli jeździsz w terenie, nie oczekuj, że opony z niewielkim bieżnikiem będą tak samo wytrzymałe na asfalcie. Chcesz jeździć szybciej po asfalcie i z mniejszym wysiłkiem? Zmień opony na takie, które mają bardziej miękki bieżnik. Nie muszą być one bardzo wąskie, ponieważ rowery górskie nie pozwalają na stosowanie wąskich opon szosowych. Wystarczy, że opony mają lekki bieżnik po bokach (semislick), np. Schwalbe Hurricane, Continental Contact Speed lub Schwalbe Hurricane.

rower górski

Zmień amortyzator na sztywny widelec

Masz problem z amortyzatorem? Może się okazać, że wymaga on naprawy lub nadaje się tylko do wymiany. Jeśli tak jest, rozważ montaż sztywnego widelca. Dzięki temu amortyzator nie będzie pochłaniał energii pedałowania, szczególnie podczas przyspieszania. Sztywny widelec będzie również lżejszy. Tani amortyzator może ważyć 2,5 kg, podczas gdy sztywny widelec wykonany z aluminium może ważyć około 800 gramów.

Sprawdź swoją kadencję

Kadencja odnosi się do liczby pełnych obrotów korby na godzinę. Każdy kolarz może mieć swoją preferowaną kadencję. Może się ona jednak zmieniać w zależności od warunków jazdy. Możemy przyjąć, że nasza kadencja nie powinna spadać poniżej 80 RPM podczas jazdy po drogach asfaltowych. Nie musisz trzymać się tej kadencji. Wiele osób, które pedałują wolniej, czułoby, że ich nogi trzepoczą przy 80 RPM. Możesz zwiększać kadencję stopniowo w trakcie jazdy, przekładając kasetę o jedną zębatkę niżej niż jeździsz każdego dnia. Pozwoli Ci to powoli przyzwyczaić się do jazdy, a także sprawdzić kadencję roweru, na którym jeździsz (wystarczy policzyć przez 20 sekund i pomnożyć przez 3).

Ideą zwiększenia kadencji jest lżejsze pedałowanie, ale robienie tego nieco szybciej. Rowery crossowe i trekkingowe mają przełożenia, które pozwalają na jazdę z prędkością ponad 50 km/h. Jednak wciąż są osoby, które wolą jeździć wolniej, ale zmieniają biegi na wyższe w nadziei, że pojadą szybciej. To nie jest właściwa droga. Lepiej jest pedałować szybciej, ale wkładać mniej wysiłku w pedały. Pozwoli to zaoszczędzić energię i kolana.

Jedz i pij

Choć może się to wydawać oczywiste, jeśli Twoje ciało nie otrzymuje wystarczającej ilości płynów i węglowodanów, w końcu zabraknie Ci energii. Nazywa się to "odcięciem zasilania" i jest to prawda. Twoje nogi są jak z waty i nagle czujesz się słabo. Nie pozwól, aby to się stało! Najlepiej jest pić przez cały czas trwania jazdy, z małymi przerwami co kilka minut. Nie zapomnij o płynach! Powinieneś wypijać co najmniej 0,5 litra na godzinę, w zależności od temperatury. W wysokich temperaturach lepiej jest wypijać litr. To samo dotyczy zaopatrzenia w paliwo. Lepiej jest jeść częściej i mniej, niż zatrzymać się w połowie jazdy, by zjeść dwudaniowy obiad z deserem.

Sprawdź również: 7 Ziołowych wzmacniaczy energii

Jazda z grupą

Jazda w pojedynkę to świetny sposób na oderwanie się od codzienności. Uwielbiam ten sposób jazdy, ale jazda w grupie pozwoli Ci osiągać większe prędkości i pokonywać dłuższe dystanse bez uczucia zmęczenia. Opór powietrza jest ważną częścią sił, które próbują nas zatrzymać. Możemy poruszać się łatwiej, jeśli jedziemy z kimś "na kołach". Pierwsza osoba w kolumnie jest odpowiedzialna za ułatwianie jazdy reszcie grupy, więc pamiętaj, aby często ją zmieniać.